Imagine Rotary

Jennifer Jones, inkommande president för Rotary International presenterade torsdagen den 20 januari sina
prioriteringar och temat för Rotaryåret 2022-2023 - Imagine Rotary.

Temat "Imagine Rotary" är ett visionärt tema med en önskan om att medlemmarna ska tänka/drömma om de möjligheter
vi har att förändra världen och vad vi kan göra. Vilken kraft Rotary är för att förändra drömmar till verklighet.
Förutom det visionära temat "Imagine Rotary" var det mycket symbolik i både val av temafärger och logotyp.
Lila är färgen som ska påminna oss om kampen mot polio.
Grönt påminner oss om vår ansvar för och arbete med miljön.
Vitt är fredens färg.

Rotary International Convention 2023 äger rum i Melbourne, Australien. Hon har valt att låta sin logotyp inspireras av Australiens urbefolknings bildspråk. Den runda ringen i mitten för tankarna till "när vi är tillsammans". De sju prickarna symboliserar Rotarys sju fokusområden samtidigt som ringen och de sju prickarna kan ses som rotarianer och rotaractare som sitter tillsammans för att göra något. Den stjärna som detta bildar får också ses som en ledstjärna i vårt arbete. Det gröna strecket under stjärnan är en aboriginsk arbetsstav. Staven gav byäldesten kraften att arbeta och göra förändring.

Prioriteringar inför året är
- Engagera medlemmar. Det handlar både om att lyssna till medlemmarnas önskemål och förändra klubbarna efter detta. Se till att det finns olika sätt att engagera sig i klubbens verksamhet på. Lyssna till nya medlemmars tankar och önskemål. Engagerade och delaktiga medlemmar ger livaktiga klubbar. Engagerade och delaktiga medlemmar lämnar inte klubben utan stannar kvar, kanske till och med tar med fler nya medlemmar till klubben.
- Involvera Rotaract. Hon pratade en hel del kring Rotaract och hur vi ska bli bättre på att arbeta tillsammans. Involvera dem i projekt, göra projekt tillsammans och hur vi får fler unga ledare att bli medlemmar i Rotaract.
- Empowering Girls. Rotary International President Shekhar Mehta initierade detta initiativ inför detta Rotaryår . Jennifer Jones kommer hålla kvar i detta presidentinitiativ under sitt år. Det är glädjande nyheter för distriktet är att vi har en kommitté som idag arbetar med dessa frågor.

Från Jennifer Jones tal

"Fifty years ago, an anthem was recorded that included this beautiful line:
You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one.

I hear that lyric as a call to action. We all have dreams, but acting on them is a choice.
And when organizations like ours dream big things like ending polio and creating peace,
it becomes our responsibility to make these dreams a reality.

Imagine a world that deserves our best, where we get up each day knowing that we can make a difference.
You don’t imagine yesterday. You imagine tomorrow.

Imagine a world without polio.
Imagine a world with clean water for everyone.
Imagine a world free of disease.
A world where every child learns to read.
Imagine kindness and hope and love and peace.
And that, my dear friends, is why our theme is Imagine Rotary."