Publicerad den 23 Oct 2020
I Skånska Dagbladet kunde vi läsa "Kämpar för en värld utan polio". Det var en artikel som Jonas Karlsson, journalist och fotograf, hade skrivit efter en intervju med Anders Schmidt Evertsson, president i Hörby Rotaryklubb, och Kjell-Åke Åkesson som hjälpt till med massvaccineringar mot polio i bland annat Indien. På lördag den 24 oktober då det är World Polio Day arrangerar Rotaryklubben aktivitet vid Fulltofta Naturcentrum.

Inte nog med att Skånskan skrev om polioarbetet som Rotary kämpat med i mer än 30 år. De var så generösa att låta Rotary få publicera bilderna från reportaget som en gåva till Polioutrotningen. Det tackar vi för.

I artikeln berättar Kjell-Åke Åkesson om hur han 2014 var i Indien som volontär för att vaccinera barn.
– Två droppar av vaccinet på tungan i två omgångar räcker för att vaccinera ett barn, säger han till Skånskan.

Alla barn yngre än fem år skulle vaccineras. Polioviruset angriper det centrala nervsystemet och kan leda till att man blir delvis eller helt förlamad.

– Vi möttes ibland av hemska syner när vi var ute på uppdrag. Jag fungerade som kontaktperson mellan Rotary International och Rotary i Indien. Vi såg till att vaccinationsprogrammet kom i gång i Indien och hjälpte till med vaccinationerna, berättar Kjell-Åke för reportern.

Bakom massvaccinationerna står inte bara Rotary utan även Världshälsoorganisationen (WHO) och Unicef. När kampanjen för att utrota polio drog igång 1988 fanns det hundratusentals poliofall bland barn i 125 länder runtom i världen.

En av utrota polio-kampanjens mest kända supportrar är Microsoftgrundaren Bill Gates som via Bill & Melinda Gates Foundation har donerat miljarder i kampen mot polio.

– Bill Gates har utmanat alla rotarianer och sagt att för varje dollar vi ger så ger han två. Han har verkligen visat att han tror på det här, och det betyder oerhört mycket för oss att han är med och stödjer arbetet, säger Kjell-Åke Åkesson vidare.

Aktiviteten vid Fulltofta Naturcentrum på lördag hålls utomhus med anledning av den pågående coronapandemin.