Kära alla rotarianer och rotaractmedlemmar! Jag är så hedrad över chansen att tjäna som er president i år. Vi har viktigt arbete framför oss på Rotary, och vi kommer att ha mycket roligt medan vi uträttar det. Förra året lanserade vi vår femåriga handlingsplan för att bygga en starkare framtid för Rotary. Vi arbetar för att öka vår inverkan, utöka vår räckvidd, förbättra deltagarnas engagemang och öka vår förmåga att anpassa oss. De senaste månaderna har visat att vi – som rotarianer och rotaractmedlemmar – kan förverkliga dessa mål i vårt arbete för framtiden.

COVID-19 har tveklöst skapat nya och tidigare otänkbara utmaningar för Rotary. Men i varje utmaning finns det kanske en ännu större möjlighet. Och även om jag inte kunde ha anat vad som väntade när jag valde mitt tema för året, är Rotary skapar möjligheter allt mer relevant när vi börjar vårt nya Rotary-år.

Jag känner mig otroligt inspirerad av hur våra medlemmar har& anpassat sig och svarat på COVID-19. Denna globala pandemi har gjort det svårt för många av våra klubbar att fungera som vanligt, men vi höll ut, och under de senaste månaderna har jag kunnat nå ut till andra rotarianer och rotaractmedlemmar på ett nytt sätt: genom att besöka hundratals klubbar från mitt hem. Det har varit kul att delta i så många virtuella möten. Om ni inte redan har gjort det, uppmuntrar jag er klubb att prova ett online-möte eller inkludera en online-komponent, som att bjuda in en gästtalare från en Rotary- eller Rotaract-klubb belägen i en annan del av världen.

Det är alltid bra att vi kontaktar nya människor och introducerar dem till Rotary medan vi bygger en starkare framtid för vår organisation. Det är viktigt att våra klubbar återspeglar de samhällen vi tjänar. Mångfaldiga röster i våra klubbar och i vårt ledarskap kommer att hjälpa Rotary att hålla kontakten med en föränderlig värld.

Så låt oss hitta alla möjligheter att visa att vi värdesätter varje medlem. Låt oss ta tillfället i akt att bygga vidare på det vi har lärt oss, omfamna vår nya verklighet, välkomna nya ansikten och komma på nya sätt att överträffa oss själva. På så vis kommer vi att ha en fortsatt inverkan på världen. Och om du behöver hjälp på vägen erbjuder Rotary många resurser som kan hjälpa dig att nå dina mål.

Rotary betyder olika saker i olika delar av världen, men vi förenas alla av våra kärnvärden och genom fyrfrågeprovet. Rotary kan förändras, men våra värden förblir oförändrade.

Jag ser fram emot att höra om hur ni hittar nya möjligheter att engagera och påverka i er klubb och ert samhälle. Rotary skapar möjligheter, för både de vi tjänar och för oss själva.

Tack!
Holger Knaack