Publicerad av Kim Hall den maj 12, 2019
Det blev stor succé när Malmö-Öresund RK tillsammans med Malmö Triangelns RK arrangerade #gåförskillnad, ett försök att visa upp vad Rotary är och gör. Många tittade nyfiket på alla blåklädda människor i keps där det stod Rotary när de gick förbi Gustav Adolfs torg lördagen den 11 maj kl 10-14. Ett 20-tal Rotarymedlemmar hjälptes åt att informera och förmedla information om vad Rotary är och gör. Det bjöds på kaffe, lotteri med fina vinster och tipsrunda där många barn tog med sina föräldrar på en rundvandring i den gröna delen av parken med frågor om Rotary. Förutom ballong fick barnen en fin chokladmedalj runt halsen. Rotary Doctors, TRF, U-fonden och Shelterbox samt tandläkaren till Stadsmissionens nya tandläkarmottagning för tandvård för hemlösa var också på plats.
Det var mycket folk som stannade nyfiket till och frågade vilka vi var. Några köpte lotter av Hanne och Mette som skötte tombolan och alla fina vinster på ett exemplariskt sätt.

Ballongerna lockade många barn som tog med sina föräldrar på en tipsrunda där de fick besvara frågor om Rotary. Emma Brehmer, Baftije Mehmedi och Tomas Roijer från Malmö Triangeln aktiverade barnen tillsammans med Irene och May som gjorde ett fantastiskt arbete.

Jan från Shelterbox Sweden visade upp tältet och alla förnödenheter som en familj kan klara sig på under ett par månader i ett katastrof-drabbat område. Jan imponerades av hur välorganiserat arrangemanget var och tyckte det var kul att både Rotarymedlemmar och andra förbipasserande kom nyfiket fram för att fråga om tältet.

CG Olofsson från Rotary Doctors och Viveca Serder från TRF och U-fonden fick tillfälle att visa upp vad de olika verksamheterna innebär och hur vi i Rotary arbetar för att skapa en bättre värld.

Tandvård för hemlösa är ett lokalt Rotaryprojekt som haft uppehåll en längre tid i väntan på en renovering av tandvårdsmottagning vid Stadsmissionen. Malmö Triangeln RK har tillsammans med Malmö Limhamns RK initierat projektet för många år sedan och som nu genom Malmö Triangelns och Malmö Öresunds RK gemensamma projekt #gåförskillnad fått nytt liv. Tandläkaren och sjuksköterskan som ska arbeta där var med på lördagens event för att besvara frågor och berätta om tandläkarmottagningen.

Strax innan vi skulle packa ihop för dagen kom det ett gäng Rotarymedlemmar från Italien som blev imponerad över att det var så många synliga Rotarymedlemmar på en och samma plats och att vi syntes lång väg. Ett tips för italienarna att ta med sig hem.

Jette och Torkil Rönne, inkommande DG i 2390 och Karin Andersson, president och projektledare i Malmö-Öresund RK, här tillsammans med Margareta Appel.