Publicerad av Kim Hall den 01 May 2020
Rapsfälten på den skånska slätten talar om att nu är det vår. Hela naturen exploderar och det spritter i kroppen av glädjen att få lov att vara utomhus. Men denna vår är inte som tidigare vårar. Vi har fortfarande Coronaviruset som håller sitt grepp om vår vardag och hindrar oss från att träffas. Vi måste därför fortsätta att hålla avstånd och mötas digitalt. Här kan ni läsa Guvernör Torkil Rönnes vårhälsning till oss alla.

EN VÅRHÄLSNING!

Nu går snart april månad över i maj. Trots allt går tiden framåt.

I min påskhälsning bad jag klubbar och medlemmar att vara rädda om varandra och följa restriktionerna från Folkhälsomyndigheten, att inte träffas face to face, att hålla avstånd från varandra på två meter och att ersätta fysiska möten med andra alternativ.

Det som hänt i klubbarna sen min påskhälsning är spännande och lovande.

Jag gläds och följer klubbarnas aktiviteter på Distriktets webb varje dag.

Många klubbar har utvecklat alternativa mötesformer för att träffas och för att hålla verksamheten levande. Kreativiteten flödar. Fysiska möten har blivit digitala på ZOOM eller på Go To Meeting med föredrag och video igång.

Coronakrisen har haft det goda med sig att vi börjar finna oss tillrätta med att hålla kontakten digitalt.

Från den 1 maj till Rotaryårets slut den 30 juni måste vi fortsätta att respektera och hålla oss strikt till reglerna:

Inga stora samlingar inomhus och säkerhetsavståndet på 2 meter från varandra måste hållas både inne och ute i det fria. Men håller vi på detta kan varje klubb utforma sina möten och träffar så som klubben finner bäst.

Skriv till oss i Distriktet till redaktorerna@rotary2390.se och berätta hur ni gör. Vi publicerar era erfarenheter i veckobrevet, på hemsidan och i Guvernörens månadsbrev så alla kan ta del av era tips och idéer. Skicka gärna med en liten bild också.

Just nu pågår PETS - President Elect Training Seminar, en utbildning för de inkommande presidenterna, sekreterarna och skattmästarna, organiserad av Stefan Knutsson vår näste Guvernör. Följ gärna med i den digitala serien PETS 2020. Den finns under fliken Om Distriktet på hemsidan.

Snart kommer vi att lansera vårt digitala Distriktlotteri med supervinster ett sätt att ersätta vår planerade Distriktskonferens som skulle gått av stapeln i april.

2000 lotter á 100 kr/ st kommer snart att läggas ut till försäljning på hemsidan.

Köp lotter och bidra samtidigt med den välgörenhet som överskottet av lotteriet ska användas till.

Distriktet kommer också, innan Rotaryåret är slut, att hålla sitt obligatoriska Distriktsamråd, Söndag 7. Juni 2020 kl. 11.00-12.00 även det på webben. Kallelse och dagordning skickas i vanlig ordning ut till alla medlemmar.

Med allt detta vill jag önska alla en underbar Valborg och 1: a maj.

Vi håller ut och ser framåt!

Varma Rotary hälsningar

Torkil Rönne, Distrikt Guvernör 2019-2020, Rotary Malmö-Öresund