Publicerad av Kim Hall den 09 dec 2019
Det som gör Rotarys yrkesnätverk så mycket intressantare än lokala företagarföreningar är det internationella perspektivet. 2003 hade vi ett GSE-Group Study Exchange Team på besök i distrikt 2390. När Sonja Andersson med flera från distriktet träffade ett par av deltagarna på Convention i San Paulo och hörde plötsligt Aldo, en av deltagarna, av sig. Han var då på affärsresa i Europa. Först stannade han hos Östen Tordenmalm några dagar och även deltog på Harlösa RKs gåsamiddag med den danska vänklubben Suså. Han träffade då även Viveca Serder. Därefter bar det iväg till Lund där vi tillsammans upplevde svenska viskatter genom 100 år med Ensemble Dilemma och det blev även visning av Max 4 och ESS, men mest av allt hade vi mycket spännande att prata om.
Aldo han även besöka ett par klubbar och är nu en hängiven Rotarian i Brasilien med PHF med tre safirer på sitt rockslag. Under åren som gott har vi haft två Global Grant projekt med distriktet tillsammans med GSE-ledaren och hennes klubb. Skolor och förskolor har växt fram med hjälp av Rotary i favela i Sao Paulo.

Vid pennan!
Sonja Andersson