Publicerad av Stefan Knutsson den 18 Dec 2020
Kära Rotarianer i distrikt 2390. Nu är det endast några få dagar kvar tills vi kan börja fira julen och sen med raska steg kommer ju nyårshelgen. Jag tänker egentligen inte reflektera så mycket över året som varit i denna julhälsning. Det kommer en mer innehållsrik julhälsning i julnumret av Guvernörens månadsbrev.
Men jag vill ta fram en sak från året som gått och det är de för mig oerhört givande mötena med styrelser och klubbar. Som guvernör har man ju förmånen att få bjuda in sig själv till att vara föredragshållare på ett klubbmöte. Ett stort ansvar och jag hoppas att jag inte gjort er besvikna. Jag har hitintills besökt 46 klubbar i olika mötesformer. Både digitala, fysiska och hybridmöten. Och jag tycker det har fungerat fantastiskt bra oberoende av mötesform. Jag hoppas ni tycker detsamma.

En sak jag vill dela med mig från styrelsemötena och det är hur ni svarar på frågan om vad det är som gör er stolta att vara medlemmar i just er klubb. Jag har fått många fina och tänkvärda svar på denna fråga. Det som kommer från alla klubbar är att man har en fin gemenskap och vänskap i klubben som man värdesätter väldigt mycket. Denna vänskap är en viktig grogrund för de andra positiva sidorna av att vara Rotarian. Ni har massor av projekt som ni, och jag, är jättestolta över. Ni samlar in mycket  pengar och lägger mycket tid på ideellt arbete. Det gör att vi blir extra stolta för vi bidrar faktiskt till att göra världen lite bättre.

Vänskapen och gemenskapen är också en bra grogrund för yrkestjänsten och yrkesnätverkandet. Nätverkande går ju ut på att bygga förtroende och många medlemmar ser Rotarymedlemskapet som avgörande för att lyckas bättre i sitt arbete oavsett vilket yrke man har.

Och sen får vi ju inte glömma att när vi träffar våra vänner så mår vi bättre. Och det spelar inte så stor roll om vi träffas fysiskt eller över nätet. Det fungerar ändå.

Så min lilla flukt in i framtiden är:
Vi kommer fortsätta vara stolta Rotarianer som ser fram mot våra möten där vi träffar våra vänner och gör världen lite bättre. Det finns något för alla i Rotary. Det har gällt sedan Rotary skapades, det gäller idag och det gäller under vinterns och vårens möten också.

Nu avslutar jag min julreflektion med att önska alla Rotarianer i distriktet

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.
Jag ser fram mot att träffa er igen på det nya året.

Med varma julhälsningar från
Stefan Knutsson