Publicerad av Ulf Bingsgård den 14 Dec 2020
Det hela börjar en helt vanlig tidig morgon i våras. Designern Kenneth Bergenblad, VD för Bergenblad Design, var ute och tittade in i grannens kohage där han såg en dräktig kviga. Kvigan skulle föda men för att se så allt stod rätt till tog Kenneth sin gamla kikare, som visade sig vara för dålig. Kenneth, medlem i Skurup Rotaryklubb, tog dagen efter kontakt med en annan rotarian i klubben, Pekka Palomäki, VD för Molfo AB i Västra Vemmenhög. Ett företag som marknadsför och säljer kikare.

När de båda möttes tyckte Kenneth att det saknades något i kollektionen av kikarfodral. Det saknades ett enklare fodral, där kikaren inte behöver knäppas loss från fodralet utan bara kan dras upp i halsremmen för användning. De båda rotarianerna började samarbeta. Fodralet är nu godkänt för tillverkning och försäljning och kommer finnas tillgängligt i butiker för fågelskådare och jägare.

En vardagshändelse som ledde fram till ett samarbete två rotarianer emellan. En ny produkt har sett dagens ljus och kalven som kvigan födde har fått namn efter Kenneths fru, Ingrid.