Publicerad av Kim Hall den 29 Jan 2020
Det blev full pott när Ulf Larsson och Peter Lindqvist höll i Rotarys grundutbildning. I Hantverksgården samlades 30 förväntansfulla rotationer för att höra What's in it for me, vilket visade sig vara långt mycket mer än vad många hade trott. Stämningen var hög och frågorna många. De flesta nämnde Rotarys värderingar, sociala samvaro och unika nätverk som främsta orsaken till att de blivit medlemmar i Rotary. Vissa hade blivit medlemmar tack vare vänner och familj, men även ungdomsutbytet som bidrar till att värdfamiljer upptäcker fördelen med att vara medlem i Rotaryfamiljen var också en orsak till att bli medlem.
Ulf Larsson och Peter Lindqvist har båda lång erfarenhet av Rotary. Peter var för ett par år sedan distriktsguvernör och talade varmt om att Rotary är som ett smörgåsbord fylld med delikatesser. Det är bara att välja och vraka. Dessutom ju mer man smakar desto mer vill man ha. Hjärtat och vänskapen var viktiga delar i att få nya och gamla klubbmedlemmar att vilja stanna kvar i Rotary. "Ta hand om varandra så att alla känner sig välkomna" påtalade Peter och Ulf vid flera tillfällen.

"Rotarynålen är en dörröppnare, men skicka gärna ett mail till presidenten så att klubben är beredda på att du kommer" var ett annat budskap. Rotary är ett givande och tagande. Det började som ett yrkesnätverk och är det fortfarande, även om en del hunnit bli pensionärer. Men det är inget hinder. Ålder är bara en siffra. Det är din erfarenhet och kompetens som berikar Rotarys verksamhet. Dessutom är det många pensionärer som fortsätter att vara yrkesverksamma. För dem som vill finns det yrkesnätverk både i Malmö och Helsingborg dit alla Rotarianer och Rotaracts är välkomna att delta.

Som Rotarian är du medlem i en Rotaryklubb och klubben är medlem i distriktet som i sin tur är medlem i Rotary International. Men det är du som Rotarian som kan bidra till en bättre värld genom att tillsammans med dina Rotarykamrater göra skillnad.

Egoföredragen där alla presenterar sig är också viktigt att komma ihåg. Det är på så sätt rotarymedlemmar kan samarbeta och lära känna varandra; privat och i business.

Denna kväll var det medlemmar från Falsterbo Skytt, Malmö Slottstaden, Malmö-Öresund, Västra Hamnen och Hörby som deltog. Passa på nästa gång distriktet håller utbildning. Du lär dig om Rotary samtidigt som du får fler vänner i nätverket Rotary.