Publicerad av Kim Hall den 15 May 2020
Om än vi inte har det som vi skulle önska, med krav på social distansering och osäkra semesterplaner, är våra bidrag till The Rotary Foundation (TRF) minst lika viktiga som annars. Om inte alla framsteg som gjorts de senaste trettio åren med att bekämpa polio, så behöver vi också nu bidra till End Polio Now! Precis som vårt distrikt gjort de senaste åren, har vi även i år bidragit med 10 000 USD. När ett distrikt bidrar med en viss summa dubblas den med medel från TRFs World Fund och sedan bidrar Bill&Melinda Gates fond med ytterligare dubbelt så mycket. Detta innebär att vårt bidrag på 10 000 USD blir 60 000 USD till End Polio Now!
På många ställen i världen arbetar Rotaryklubbar med bidrag från TRF med projekt som har fokus på Covid 19. Vårt distrikt bidrar med 7500 USD till ett så kallat Global Grant, tillsammans med ett annat distrikt och ett antal klubbar i Småland, för att informera och utbilda invånarna i de områden i Kenya som Rotary Doctors Sweden verkar om hur de kan mildra och hindra coronasmittan.

Äntligen har vi kunnat betala ut årets distriktsbidrag till ett antal klubbar i distriktet. Sammanlagt har vi delat ut 97.000 kronor till angelägna lokala och internationella projekt.

Allt detta har vi kunnat göra med er hjälp! Pengarna kommer från de bidrag som klubbarna har skänkt till The Rotary Foundation! Det hoppas vi att ni ska fortsätta att göra, så att vi kan bidra till att göra världen lite bättre!

Om din klubb vill ansöka om ett distriktsbidrag nästa verksamhetsår ska klubben ha bidragit till TRF det senaste året. Därför är viktigt att bidragen kommer in i god tid till TRF, så att de "hamnar" på detta verksamhetsår. Nästa ansökning ska vara inne senast den 15 oktober.

Läs om vad de olika distrikten i Sverige gör i sitt arbete med TRF!

Än en gång - Tillsammans kan vi göra världen lite bättre!

Rotaryhälsningar
Viveca