Publicerad av Kim Hall den 26 Feb 2021
Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb firade 116 år tillsammans för en bättre värld i samband men Rotarys födelsedag den 23 februari. Det var i Chicago som Paul Harris, Gustavus Loehr, Silvester Schiele och Hiram Shorey träffas 1905 på Loehr’s kontor i Unity Building i Chicago för att hålla ett första Rotarymöte. I Skåne hade 20-talet Rotarianer från Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb träffats via Zoom den 23 februari 2021 för sitt veckomöte och samtidigt fira och uppmärksamma Rotarys 116-årsdag.
Veckomötet gick helt i Rotarys tecken. Först en incheckning där klubben gick laget runt för en uppdatering om vad som är på gång och betraktelser från vår vardag. Därefter information om vad som händer i klubben och distriktet från Magnus Anderson, president. Denna tisdag hade stort symbolvärde med anledning av 116-årsdagen för Rotarys bildande. Inte bara jubileum – utan också ego-föredrag med den nyligen invalda Rotarianen Fredrik Johanson. Historiskt och framåtriktat perspektiv i samma möte.

För att uppmärksamma bemärkelsedagen passade klubben på att samla in pengar till den årliga fonden. Ett 116-års lotteri arrangerades med Billström Fisk & Catering som samarbetspartner. Utfallet blev fantastiskt och inbringade 3 676 kr – dessutom bjuder den på en garanterat smakrik upplevelse för de fyra pristagarna som kammade hem varsitt presentkort á 250 kr.

Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb satsar under våren lite extra på att bjuda in lokala entreprenörer. Tidigare i år gästades klubben av Johan Billström, Billström Fisk & Catering, Rydebäck. Det blev en smakfull upplevelse om en lovvärd satsning och en påminnelse om hur bra vi är när vi gör saker tillsammans. Att ha med den tanken in i lotteriet kändes som ett bra avstamp för fortsatt framgångsrikt arbete inom Rotary.