Publicerad av Kim Hall den 07 Jun 2021
I Helsingborg samlades drygt 20 entusiastiska och miljömedvetna Rotarianer med Rotarykepsar på huvudet klockan tio på morgonen på Världsmiljödagen lördagen den 5 juni med sopsäckar, plocktänger och handskar, som tillhandahållits av Helsingborgs stad. Gänget spred sedan ut sig utefter stranden i centrala Helsingborg – plockade och plockade – livligt påhejade av solande, badande människor och flera tappra löpare som genomförde en halvmara i staden. En något sliten man som samlade burkar ur de soptunnor som finns överallt på Gröningen sa med tårar i ögonen: "Vilken insats ni gör. Vilka fina människor ni är".
Helsingborg Sofiero Rotaryklubb och Helsingborg- Kärnan Rotaryklubb plockade skräp utefter stranden i Helsingborg. Många solande människor kommenterade Rotarys fina insats. Alla fulla sopsäckar hämtades senare på dagen av Helsingborgs stad, som också applåderade Rotarys insats för miljön i staden. Aldrig har väl strandpromenaden och området där ikring varit så befriat från skräp. Men med sommargästerna vet man ju aldrig hur det blir resten av tiden när alla vill njuta av bad och sol.
Hur mycket skräp som samlades in har Helsingborgarna inte fått veta i skrivandets stund. Men det kommer kanske???

Världsmiljödagen (World Environment Day) är en temadag som firats årligen över hela världen den 5 juni ända sedan dagen instiftades efter FN:s miljövårdskonferens i Stockholm 1972.