Nu behövs psykologhjälp, helande och läkande behandling, hjälp att bygga upp flickornas sovsal igen.
Det var en misstänkt mordbrand som klubbpresident Ann-Marie Holmstedt Falsterbo Vellinge Rotaryklubb gjorde mig uppmärksam på. Hennes klubb hade under några dagar samlat in 10 000 kr. Pengarna skulle gå till hjälp till den branddrabbade skola i Uganda som klubben stöttat sedan flera år tillbaka. Bland annat hade man skänkt getter som skulle ge mjölk och kött till skolbarnen. Getternas killingar kunde sedan säljas vidare och ge en inkomster till skolan.
På skolan går ett 70-tal barn. Samtliga barn är synskadade.

Den engelska prinsessan Anne skulle dagen efter branden ha besökt skolan. Hennes besök ställdes in. Tyvärr, säger Lennart Serder, som vi bett hålla ett litet anförande på ZOOM och berätta vad som hade hänt på skolan. Besöket av prinsessan hade kunnat väcka intresse för de synskadades situation i Uganda, visa hur lite pengar som avsetts för deras utbildning.
Skolbranden var även omtalad i internationell press däribland svensk. Den häftiga branden vållade elva skolflickors död. Samtliga flickor var synskadade. Ytterligare sex flickor fick allvarliga brännskador. Det enda sättet man kunde komma till sjukhus på var bakpå en motorcykel.  Svårt brännskadade och utan syn transporterades de till sjukhus i staden Mukono, drygt 20 km bort men en resa på närmare 45 minuter.
Ytterligare en flicka dog av sina skador någon dag senare.

Lennart visade oss bilder från skolan. Undervisningen försiggår oftast utomhus På en bild sitter skolkamraterna bakom de många tomma stolarna. På varje tom stol hade dagen innan suttit en flicka.
Han visade också de elva små kistorna som stod bredvid varandra i en lång rad, vita och vackra. Mot varje kista vilade fotot av flickan som nu låg i kistan. Ännu en liten kista kom sedan att stå bredvid de elva andra. I den låg den lilla flicka som inte heller överlevde sina brännskador.
Flickorna hade varit och är elever på den enda skola för synskadade barn, som finns i Uganda.

Det var lätt för distriktskommittén för Empowering Girls medlemmar att ta beslutat att hjälpa flickorna med 2 000 kronor. Pengarna vi får in till våra hjälpinsatser kommer från klubbarna som gåvor men också från försäljning av tygpåsar och förkläden, privata fester, fågelskådning och annat. I stället för en värdinnegåva kan man till exempel föreslå att man sätter in en slant till Empowering Girls. Det kan göras via Rotarys konto. Vi har inget eget konto utan för att pengarna skall gå till oss måste man skriva under meddelanden Empowering Girls. Rotary distrikt 2390s konton är antingen Swish: 123 129 37 11 eller Bankgiro: 5256-3335. Empowering Girls. Även The Rotary Foundation och Rotarys U-fond bidrar till skolans arbete efter branden.

En till två gånger per månad håller vi föredrag på Zoom. Temat för föredragen är flickors situation.  Föredragen annonseras ut på D 2390s hemsida i den högra spalten och i veckobreven söndagen samma vecka föredragen hålls.  Vill du ha tidigare information om våra föredrag kan du maila elisabet.jensen@outlook.com med din mailadress, Inner Wheel eller Rotaryklubb, SWEA eller Rebeckasyster eller annan organisation.

Tack till
Ann-Marie Holmstedt, Lennart Serder och Falsterbo Vellinge Rotaryklubb
för er insats för flickorna.