Publicerad den 14 Oct 2020
Det sägs att Rotary har svårt att synas i Media. Men se vad Elisabet Jensen lyckades med. I vecken publicerades en lång artikel om polioutrotningen och om hur Rotary I Nordvästra Skåne gör för att samla in pengar till World Polio Day. Artikeln som publicerades den 14 oktober är skriven av David Helander på Helsingborgs Dagblad /HD.
Elisabet Jensen och hennes man Knud tar emot journalisten David Helander i sin villan i Norra Häljaröd. Båda är medlemmar i Rotary. De berättar att 2,5 miljarder barn har vaccinerats mot polio de sensate 30 åren. Viruset kan vara utrotat globalt om bara ett par år. För att lyckas med det satsar Rotary på att samla ihop 50 miljoner dollar till vaccin. Flera nordvästskånska klubbar deltar i Världspoliodagen den 24 oktober.

Sanningen är att hela världens alla Rotaryklubbar är engagerade på World Polio Day på ett eller annat sätt. Men det vet inte journalisten David Helander. Huvudsaken är att budskapet kom ut i Media och att vi tackar Elisabet och Knud för att de ställer upp på en intervju.

Kim Hall
Journalist och Webb-redaktör