Posted by Kim Hall on okt 22, 2018

En av de stora höjdpunkterna för en distriktsguvernör är distriktskonferensen. Det är inte bara ett tillfälle för samtliga medlemmar i ett Rotarydistrikt att träffas, mingla, festa och äta gott. Det är framför allt ett tillfälle att lära sig mer om Rotary, dess verksamhet och skillnaden Rotary gör för att skapa en bättre värld. Men också ett tillfälle att lära sig något nytt om omvärlden. Detta året var det journalisten och kolumnisten Per T Olsson som talade om demokratin i Sverige och Kulturlänk-experten Jeanette Ohlsson-Carlborg som visade exempel på hur lätt det är att missförstå varandras kulturella seder och bruk. Det som är normalt för någon är konstigt för någon annan. Det handlar om att öppna upp och fråga ”Hur gör ni? Är det här så ni brukar göra? Varför gör ni sådär?”

RI koordinator Suzan Stenberg från Åre hade rest hela vägen till Skåne för att bevaka distriktskonferensen. Hon var mäkta imponerad över distriktets engagemang, medlemsnärvaro och den nya hemsidan som blivit så modern.

Guvernör Carl Hedberg välkomnade alla deltagare samtidigt som han puffade för Rotarys många aktiviteter och belyste hur viktigt det är att stödja Rotaract som ska ha REM. Stödja klubbarna och få fler medlemmar, framför allt kvinnor och yrkesverksamma. Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

En av RI koordinatorerna är Suzan Stenberg från Åre. Hon hade rest tillsammans med sin man hela vägen till Skåne för att skicka en häsning från RI-residenten Barry Rassin.

Suzan talade om hur viktigt det är att vi jobbar för att Rotary ska få fler medlemmar. Vintern kommer tröstade hon oss med. I Åre kunde hon en dag välja mellan tre årstider beroende på vilken aktivitet hon ville utföra. Men vintern är på väg, var så säker…

Suzan berättade att Stockholm har fyra nya klubbar, men att D2390 är duktiga på att behålla sinna. Carl Hedberg tackade och välkomnade Suzan till D2390 där hon kan välja mellan 59 klubbar. Sedan överlämnade guvernör Carl Hedberg en vimpel som minne från besöket i Skåne.