Publicerad av Mats Håkanson den 06 Apr 2023
Café Heidi är mötesplatsen som välkomnar alla. Här serveras lunch varje torsdag för en liten peng. Den som inte har pengar kan betala med pantburkar.
– Att ha en bostad betyder inte att du har mat på bordet. Behovet av en billig lunch är större än någonsin, säger Leif Isie, diakoniassistent och medlem i Rotary Malmö-Öresund.

Kön ringlar sig lång utanför Café Heidi i Hyllie kyrka i Malmö trots att det är många minuter kvar innan dörrarna slår upp. Caféet öppnar varje torsdag klockan 12 och så har det varit sedan sommaren 2019, med undantag för pandemin.

Leif Isie, diakonassistent, och Jonas Wollin, diakon, arbetar tillsammans med frivilliga krafter för Café Heidi. Foto Sarah Nylund.

Här inne jobbar denna dag en präst, en diakon och en vaktmästare tillsammans med flera ideella krafter för att få ihop lunch, mackor med goda pålägg, kaffe och kaka. Mat som annars skulle ha slängts av någon av de butiker som istället väljer att skänka varorna till Svenska kyrkan i Hyllie. Även Malmö-Öresund Rotary Club finns med och stöttar projektet.

Är du hemlös äter du gratis. Men de allra flesta vill ändå betala för sig. En lunch på Café Heidi kostar just bara 5 kronor. En tekaka med matigt pålägg kostar 3 kronor och då ingår kaffet. Har man inga pengar kan man i alla fall få ihop fem pantburkar och på så vis få sig en lunch.

Ringar från pantburkar samlas för att sedan skänkas till ett företag som gör muttrar till proteser. Foto: Sarah Nylund

I lokalen står glasburkar fulla med de ringar som sitter på pantburkens lock för att öppna. Leif Isie berättar att dessa samlas för att sedan skänka till ett företag i Danmark som smälter ner dem och gör muttrar till proteser. Medan vi samtalar kommer flera besökare förbi och fyller på med nya ringar. Det dröjer inte länge förrän lokalen är full av folk i olika åldrar och bakgrunder som sitter ner och äter tillsammans. Ett härligt sorl sprids över borden.

– Är du hemlös äter du gratis. Men de allra flesta vill ändå betala för sig, för det är en fråga om värdighet. Och bara för att du har ett hem betyder inte att du kan sätta mat på bordet, det har blivit så dyrt nu allting. Så här många besökare hade vi inte för ett år sedan, säger Leif Isie.

I köket jobbar Lotta med att lägga ihop potatissallad, skinka, rostad lök och syltlök på tallrikarna som skickas ut från köket. Hon jobbar helt ideellt här varje torsdag och komponerar ihop luncher utifrån råvarorna som skänks till köket.

– Jag har hjälpt till varje torsdag sedan februari 2021. Jag tycker det är viktigt att göra ett handtag. Särskilt när jag ser vilken glädje det ger till dem som äter hos oss.

Kollegan Ann jobbar också helt ideellt i caféet. Under året har hon sett hur flera av besökarna blivit stamgäster och många av lunchgästerna har blivit goda vänner med varandra.

– De få torsdagar vi inte har öppet, då saknar de oss. Nu längtar vi efter sol och värme där ute så vi kan sitta på innergården under lunchen. Då är det sådan stämning kan du tro, då blir något helt annat, säger Ann.

Mat som annars skulle ha slängts av någon av de butiker som samverkar med Café Heidi samlas in av medlemmar i Rotary Malmö-Öresund. Foto Nina Björkman.

Församlingsherden Kenth Carlsson arbetar dagligen i byggnaden men torsdagar är speciella, eftersom Café Heidi ger hela församlingshemmet ännu mer liv och rörelse.

– Hit kommer många slags människor och vi kan ge dem lite värme, mat, gemenskap och någon form av rättfärdighet. Vi har bara ett krav på våra besökare. Att de ska vara människor.

Maten som tas emot och tillreds av kyrkan och alla ideella krafter är ett sätt att dela med sig och skapa hopp. Det är viktigt alla dagar på året men kanske i synnerhet under påsken, en helg som andas hopp och glädje. För Kenth Carlsson ligger inte fokus på korsfästelse och död utan på uppståndelsen.

– På Påskdagen när Jesus har återuppstått, då har vi ett liv som har gått genom döden. Jag tycker vi ska tänka mer på Jesus passion för livet, för det är en röd tråd genom hela hans liv. Café Heidi är en del av det, här finns det en passion för livet.