Publicerad av Kim Hall den maj 19, 2019
Det var en något snopen C G Olofsson som tog emot högsta vinsten i utlottningen som Kiviks Rotaryklubb hade utlyst till förmån för inköp av en ny Jeep till Rotarys läkare i Kenya. CG som är skattmästare i Rotary Doctors blev så klart extra glad eftersom han vet att insamlingen till tavlan går till något gott. Tavlan överlämnades av klubbpresidenten Bitte Müller-Hansen.
Kivik Rotaryklubb samlar in medel till Rotary Doctors på olika sätt. Under påsken arrangerades en konstutställning med lottdragning i Brösarps Konsthall, där en av tavlorna lottades ut och som sagt C G Olofsson kammade hem vinsten på.
Men Kiviks Rotaryklubb gör så mycket mer än så. De engagerar sig mycket i Rotary Doctors olika hjälpinsatser. Ta bara detta exemplet; Kvinnor har rätt att bestämma över sin egen hälsa och sin egen kropp. Så är det inte för många kvinnor i de områden där Rotary Doctors arbetar. Därför är mödravård, preventivmedelsrådgivning, hälso- och sjukvård för kvinnor, men också en brunn eller vattenkälla när hemmet och en utomhustoalett på sin egen gård viktigt för kvinnor. Men viktigast är kunskap, kunskap om hälsa, kost, sanitet men också om hur man påverkar sitt eget samhälle, i en hälsokommitté, en vattenkommitté eller en kvinnogrupp. Därför är allt detta en del av Rotary Doctors arbete på den Kenyansk landsbygden.