Publicerad av Kim Hall den 27 Mar 2020
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Många äldre i vårt samhälle blir isolerade och får inte den hjälp de behöver. Hur kan vi hjälpa till? Lund-Ideon Rotaryklubb uppmanar medlemmar att göra det de kan. Alla hjälper till den tid man kan, med den förmåga man har. Lund-Ideon RK vill inspirera till att stödja följande initiativ.

Bli gästvolontär i Äldrelinjen nu!
I dessa oroliga tider behöver vi bli fler som tar emot samtal från människor i kris eller som upplever ensamhet. Har du erfarenhet av att arbeta med samtal kan du vara med och tillfälligt förstärka Äldrelinjen. Som volontär erbjuder du medmänskligt stöd som kan lindra ångest, oro och ensamhet. Läs mer och anmäl dig här.

Sjukvården i Skåne söker extra vårdpersonal med anledning av covid-19
All vårdutbildad personal som har möjlighet att jobba är av intresse, men särskilt sjuksköterskor och undersköterskor sökes. Till exempel behövs personal till en extra infektionsavdelning som just nu färdigställs på SUS. Vill du hjälpa till? Gå in här.

För närvarande kan vi inte träffas i klubbmöten. Vid varje tillfälle eller dag du hjälper till med initiativen ovan eller annan samhällsinsats – skicka ett mail till oss på Rotary Lund-Ideon. Berätta kort vad du bidragit med. Är du medlem i en annan Rotaryklubb eller inte Rotarymedlem, men vill hjälpa till och stötta vårt arbete? Häng på! Skicka ett mail till adressen ovan och berätta vad du bidragit med. I ämnesraden skriver du "Hjälp de äldre i coronatider". Tillsammans gör vi skillnad!

Lund-Ideon RK i kampen mot Covid-19