Binh Tan var endast tre år när hon drabbades av polio. Familjen var båtflyktingar från Vietnam när de hamnade på flyktingläger i Malaysia. Binhs mamma drunknade i flykten. Hennes farmor bad vakterna om hjälp att få Binh under läkarvård, men nekades. Binh hade hög feber och var nära att dö, men klarade sig av ett under. Hon kom till Sverige där hon fick hjälp. Men läkarna kunde inte göra så mycket. Det blev ett liv i rullstol, benskenor och kryckor.
Binh ville vara som alla andra. Men att förflytta sig i skolans korridorer gjordes enklast i rull stol. Binh som älskar barn, utbildade sig till barnskötare. Det varade i endast tre år sedan sade kroppen ifrån. Hon orkade inte.
Hon trotsade läkarna som sa att hon inte kunde få barn eftersom bäckenet var skadad av polion. Envis som hon är födde Binh tre barn med kejsarsnitt. Hennes make Ola Jönsson har varit ett enormt stöd henom hela vuxna livet. Idag arbetar Binh, 43 år, som mediasäljare. Men ibland måste hon vila, ibland dagar i sträck.

– Mina väninnor kan gå i kjol och klänning. Det kan inte jag. Utan mina benskenor kommer jag ingenstans. Jag måste hålla igång kroppen, men jag kan inte träna när som helst. Något svar på bra träningsform finns inte heller. Jag prövar mig fram, säger Binh Tan när hon berättade sin livs story för ett 30-tal personer i Malmö-Öresund Rotaryklubb. Som tack satte klubben in pengar till Polio Plus och gav Binh en bukett blommor som hon blev mycket glad över. Vi andra fick en ny vän i Binh Tan som vi hoppas kommer tillbaka för att bli en av oss i Rotary.

Past president Karin Andersson i Malmö- Öresund RK överlämnade blommor och ett Rotogram där klubben satt in pengar till förmån för polioutrotningen.