Publicerad av Sonja Andersson den 21 Mar 2022
I samarbete med FN införde Rotary 1991 utbildningar i freds- och konflikthanteringar på mastersnivå samt certifikatsutbildningar. Ansökan för 2023 öppnar i februari 2022 och ska vara inne senast 15/5 2022. Notera att din ansökan skall tillstyrkas av en Rotaryklubb.
De utvalda universiteten (så kallade Rotary Peace Centers):
  • University of Bradford, England
  • Duke University, USA
  • Chulalongkorn University, Thailand
  • International Christian University, Japan
  • University of Queensland, Australien
  • Makerere University, Uganda
  • Uppsala University, Sverige

I Rotarys stipendium ingår full undervisnings- och andra universitetsavgifter, ett månadsbidrag för
rum och pension, transport och stipendium för en sommarpraktik, finansiering för deltagande i akademiska konferenser, transporter etc.
Svenska medborgare kan söka stipendier till alla universitet i programmet, utom Uppsala.
Följande erfarenheter efterfrågas:
  • Kandidatexamen
  • Minst tre års relaterad arbetslivserfarenhet för master-programmet
  • Fem års relaterad arbetslivserfarenhet för certifikat-programmet och kunna förklara sin personliga plan för att främja fred överensstämmer med Rotarys uppdrag
  • Behärska engelska språket (Toefl-test krävs)

eller skriv till peacefellow@rotary.se

För frågor kontakta Sonja Andersson,