Publicerad av Kim Hall den 02 Apr 2020
Coronaviruset stoppar inte Rotarys assisterande guvernörer från att hålla möten med distriktsorganisationens guvernör, sekreterare och IT-kommunikatörer. Det var inget skämt trots att det var första april när Torkil Rönne kallade samman gruppen för att diskutera och planera för framtiden. Tyvärr ställdes både PETS och Distriktskonferensen in på grund av Covid-19. Det innebar vissa ekonomiska förluster eftersom lokaler på Scandic Triangeln var bokade, men som efter förhandling med hotellets bokningsavdelning slutade med mindre kostnader än vad som först var kalkylerade. DG Torkil Rönne bockade och tackade för att sedan tillsammans med DGE Stefan Knutsson planera inför nästa års distriktskonferens som kommer att bli en hejdundrande fest, lovar de.

Stefan Knutsson visade AG i den sju AG-områdena hur han tänkt att det digitala PETS ska fungera. PETS är obligatoriskt för samtliga presidenter, sekreterare och skattmästare/kassörer som skall vara verksamma under Rotaryåret 2020-2021. Det blir fem utskick med video och rörliga bilder, med start 3 april och avslutas med AG-möte i maj.
Den som är intresserad kan gå in på distriktets hemsida och titta under fliken PETS 2020. Där kan alla gå in och lära sig mer om Rotary och Rotarys organisation samt de elva målen som Stefan Knutsson har samlat till tre: Nya medlemsformer, Kommunikation och Utveckla din klubb.
Det finns även information att hämta på My Rotary i Rotary.org. Där finns en uppsjö av dokument att välja mellan.