Publicerad av Mats Håkanson den 13 Aug 2022
TRF
Antalet internflyktingar i Ukraina ökar men det är en stor brist på skyddade platser som ger tak över huvudet och skydd mot de raketer och granater som fortsätter göra livet svårt för allmänheten i Ukraina. För att stötta distriktets vänner i Kyiv International Rotaryklubb ansökte vi om 25.000 dollar från TRF:s Disaster Fund till sängar, filtar, madrasser och annat som behöver för att utrusta möjliga skyddade platser. Pengar som nu har beviljats.

– Genom TRFs Disaster Fund kan distrikt söka högst 25 000 USD för att bistå klubbar och distrikt i länder som har utstått katastrofer, berättar Viveca Serder, som är ansvarig för TRF i distrikt 2390. En liten del av pengarna har rotarianer i vårt distrikt skänkt till den fonden, men det allra mesta kommer ifrån rotarianer i andra länder.

– Vi skickade för några dagar sedan in en ansökan om strax under 25 000 USD till sängar, filtar, madrasser och allt annat som behövs för att utrusta. Det kommer att hjälpa 120 personer att få ett nytt hem.

Det positiva beslutet att ansökan hade beviljats kom inom 24 timmar från TRF Disaster Fund!

– Ett fantastiskt exempel på vad vi i Rotary med stöd av TRF kan göra, kommenterar en glad Viveca Serder.

I Kiev är man mycket tacksamma för stödet.

– Thank you very much for considering helping to our Shelters project with a Disaster grant, säger Oksana Tjupa, charterpresident i Kyiv International. So far, everything is fine with me, we are holding on ...rockets fly every day, explosions are heard and many victims. You have to run 2 to 3 times a day in a shelter.

Just nu befinner sig Ukraina i en mycket kritisk situation med över 800 000 internt fördrivna, som har förlorat sina hem på grund av kriget och sover på golvet. Till exempel i staden Irpin, med 7.000 drabbade människor finns det boende för endast 520 personer.

– Because of the lack of places and money, people are forced to go back home – under rockets and shelling, kommenterar Oksana Tjupa.

– In fact, by providing new Shelters, we are saving people's lives! We have already equipped 8 shelters for 3250 people thanks to Rotary and Disaster Grants, avslutar hon.