Det var ett laddat gäng på 16 medlemmar i Malmö-Öresund Rotaryklubb som med sopsäck och skräpplockare som gav sig ut längs Ribersborgsstranden i Malmö för att plocka skräp. Det var många som kom fram och tackade för den goda gärningen. Men på frågan om de visste vad Rotary är var det nästan ingen som kände till oss. En av dem svarade att hennes pappa var medlem...nej det var nog Lions. En annan ung tjej hade fått musikstipendium av Rotary, så det var ju glädjande. Men vi kan konstatera att Rotary behöver synas ute på fältet mycket mer än vad som görs.
Under denna studentvecka var det inte helt ovanligt att hitta grilläger med skräp i form av pizzakartong, ICA-kasse, ölburkar och flaskor. Men det som fanns mest av var alla glass och godispapper samt intorkade våtservetter. Strandcamparna är tydligen noga med sin egen hygien men desto sämre med att hålla naturen ren.
När vi frågade ett gäng solande och baddande strandgäster denna fantastiska soliga lördag, var det ingen som visste att det var Världsmiljödagen. Däremot var de medvetna om källsortering och hade gott hopp om att den yngre generationen är mer medvetna om miljön och att inte skräpa ner.

Men vi kunde ändå förundras över hur slarviga människor ändå är...trots all information om att plocka upp efter sig. Till och med runt sopkärlen kunde det ligga skräp utanför. Hur svårt kan det vara???

Malmö-Öresund Rotaryklubb är en Rotary Club of Action och ett gott exempel på hur Rotary gör sig synlig genom att göra en god gärning för miljön. Vi tackar särskilt Naturum Öresund och Mikael Palmgren som ställde upp med sopsäckar och skräpplockare som till och med plockade upp fimpar på ett enkelt sätt.

Tänk på att ta hem allt skräp när du besöker stranden eller naturen eller andra sevärdheter. Tillsammans gör vi skillnad.